środa, 28 listopada 2012

Top 10: ulubione cytaty z literatury

Top 10 to akcja, przy okazji której raz w tygodniu na blogu pojawiają się różnego rodzaju rankingi, dzięki którym czytelnicy mogą poznać bliżej blogera, jego zainteresowania i gusta. Jeżeli chcesz dołączyć do akcji - w każdy piątek wypatruj nowego tematu na dany tydzień.
 Dziś przyszła pora na... dziesięć ulubionych cytatów z literatury!


Selekcja była ostra, ale po chwilach płaczu, zgrzytaniu zębami i rwaniu włosów z głowy wytypowałam jedną z równoległych dziesiątek (!) moich ulubionych cytatów:



 Konstanty Ildefons Gałczyński, Ballada o dwóch siostrach

Były dwie siostry: noc i śmierć
Śmierć większa, a noc mniejsza
Noc była piękna jak sen, a śmierć
Śmierć była jeszcze piękniejsza.







Bolesław Leśmian, W czas zmartwychwstania

W czas zmartwychwstania Boża moc
Trafi na opór nagłych zdarzeń;
Nie wszystko stanie się w tę noc
Według niebieskich wyobrażeń.

Są takie gardła, których zew
Umilkł w mogile - bezpowrotnie;
Jest taka krew - przelana krew,
Której nie przelał nikt dwukrotnie.

Jest takie próchno, co już dość
Zaznało grozy w swym konaniu;
Jest taka dumna w ziemi kość,
Co się sprzeciwi - Zmartwychwstaniu!

I cóż, że surma w niebie gra,
By nowym bytem świat odurzyć!
Nie każdy śmiech się zbudzić da,
Nie każda łza da się powtórzyć!




       Leopold Staff, Odys

 Niech cię nie niepokoją cierpienia twe i błędy
Wszędy są drogi proste, lecz i manowce wszędy.
Bo o to jedynie chodzi, by naprzód wciąż iść śmiało,
Bo zawsze się dochodzi gdzie indziej, niż się chciało.




 

William Szekspir, Burza, piosenka Ariela

Ojciec na dnie morza spoczął;
Koral wyrósł z kości, 
Blade perły w miejscu oczu;
Śpi na głębokości,
Już niestrasznie mu cierpienia,
W klejnot morza się przemienia 





 Fiodor Dostojewski, Zbrodnia i kara
  Człowiek jest podły, do wszystkiego przywyka.










 
 Terry Pratchett, Prawda

 – Czy to ten moment, kiedy całe moje życie przesuwa mi się przed oczami?
NIE, TEN MOMENT BYŁ PRZED CHWILĄ.
– Kiedy?
TO MOMENT, rzekł Śmierć, POMIĘDZY PAŃSKIMI NARODZINAMI A PAŃSKIM ZGONEM.





 Carlos Ruiz Zafon, Cień wiatru

 Istniejemy, póki ktoś o nas pamięta










 Stephen King, Miasteczko Salem

 Boże, użycz mi pogody ducha, abym godził się z tym, czego nie mogę zmienić, odwagi, abym zmieniał to, co mogę zmienić, i szczęścia, aby mi się jedno z drugim nie popieprzyło.







 C.S. Lewis, Smutek

 Raz będąc już blisko końca, powiedziałem, „Jeśli będziesz mogła, jeśli to dozwolone, przyjdź do mnie, gdy znajdę się na łożu śmierci.” „Dozwolone? – odrzekła. – Niebo z trudem by mnie zatrzymało. A jeśli chodzi o piekło, rozwaliłabym je na kawałki.”






 Emily Bronte, Wichrowe Wzgórza

 – Gdzie ona jest? Nie tam – nie w niebie – i nie w piekle – więc gdzie? Powiedziałaś, że nic cię nie obchodzą moje cierpienia. Więc modlę się o jedno – i będę to powtarzał, póki mi język nie zesztywnieje – Catherine Earnshaw, obyś nie zaznała spoczynku, jak długo ja żyję! Powiedziałaś, że cię zabiłem – więc mnie nawiedzaj! Wszak ofiary prześladują swych zabójców. Wiem, że duchy zstępowały niegdyś na ziemię. Bądź ze mną zawsze – w jakiej chcesz postaci – doprowadź mnie do obłędu! Tylko nie zostawiaj mnie w tej otchłani, gdzie cię nie mogę znaleźć! Och, Boże! Tego się nie da wypowiedzieć! Nie mogę żyć bez mego życia! Nie mogę żyć bez mojej duszy!

I jak Wam się podoba?

17 komentarzy:

  1. Widzę, że nadrabiania Top10 idzie pełną parą. Ja jakoś nie mam głowy do cytatów i nie wypisuję ich, a i w końcu zapominam nawet te nieliczne, które mi utkwiły w głowie :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasia J. - a tak jakoś wyszło:) Ja właśnie mam notatnik z cytatami, który prowadzę kilkanaście lat, więc i cudzych słów trochę mi się uzbierało:)
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  2. Wywołałaś mój szeroki uśmiech cytatami z Pratchetta (ŚMIERĆ jest najlepsza!) i Kinga. Wiersze Gałczyńskiego bardzo lubię - Balladę o dwóch siostrach również. Czasem żal mnie bierze, że nie zapisuje sobie ulubionych cytatów...

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agata P - Śmierć to mój ulubiony bohater Pratchetta, rozkładają mnie (!) jego kwestie:)
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  3. Bardzo interesujące i prawdziwe cytaty. Niektóre z nich bardzo lubię. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kobieto szalejesz! Jeszcze nie spłodziłam komentarza do tych ciach, które wstawiłaś w poprzedniej topce ;-) a już pojawia się kolejna :-) Kiedyś wypisywałam sobie ciekawe cytaty ale zwykle później gdzieś przepadały bez śladu... Ale nadal chętnie czytam. Z Twoich najbardziej podobają mi się te Dostojewskiego, Kinga i Zafona. Co do Wichrowych wzgórz, do ulubionego cytatu wstawiłabym cały tekst ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. alison2 - ciacha skomentuj, jak najbardziej! Ciekawa jestem, którzy panowie Tobie się spodobali:) I zgadzam się - "Wichrowe Wzgórza" są w całości cudowne, aczkolwiek przy tym cytacie zawsze przechodzą mnie ciarki:)
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  5. Ciekawe cytaty :) Zaskoczyłaś mnie tym, że wśród Twoich ulubionych cytatów jest Pratchett! W moim domu stoi cała kolekcja książek sir Pratchetta :) A jednym z ulubionych cytatów(przynajmniej ostatnio)z Pratchetta jest "Najważniejsze we wspomnieniach jest to, żeby mieć się gdzie zatrzymać i tam je wspominać..."

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Edyta - no błagam! Nie sposób nie lubić Pratchetta - mam więcej jego cytatów, ale kwestie Śmierci należą do moich najulubieńszych:)
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  6. Pierwszy, drugi, trzeci... zapomniałam już, jak ja kocham poezję... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trinity - to tak, jak ja:) Na co dzień nie sięgam po poezję, wspaniale było odświeżyć sobie to i owo... A Leśmiana po prostu nie mogłam nie zacytować w całości - ten wiersz trzeba przeczytać od początku do końca, by docenić jego przesłanie i sens:)
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  7. Bardzo podobają mi się powyższe cytaty! Każdy z nich niewątpliwie warty jest uwagi. Szczególnie Leśmian, Pratchett, Dostojewski oraz Bronte :)
    Chyba rozejrzę się za moim notesem z cytatami...
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cinnamon - mój powoli się rozpada, ale też ma swoje lata:) Może skusisz się na swoje top 10?
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  8. Piekne cytaty wybralas. Bede musiala kiedys wygrzebac i moj notes z cytatami i sprobowac wybrac swoje top:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Łezka mi się kręci w oku jak widzę cytat Lewisa, no i Szeksir - ale ja wybrałabym nieco inny cytat :) Serdeczności!

    OdpowiedzUsuń

Spam, reklamy, wulgaryzmy i wypowiedzi niezwiązane z tematem będą natychmiast usuwane.