niedziela, 16 października 2011

"Traktat o szczęściu"

Autor: Jean D'Ormesson
Tytuł: "Traktat o szczęściu"
Wydawnictwo: Znak

Pewnego pięknego, lipcowego poranka tonącego w żarze upalnego słońca, zadałem sobie pytanie o to, skąd pochodzimy, dokąd zmierzamy i co robimy na tej ziemi.

Ludzkość od zarania dziejów próbuje zgłębić sekrety świata i wydrzeć tajemnice życia, poznać to, co nieznane, zrozumieć, co niepojęte, zaradzić swej bezradności wobec potęgi i zagadek tego, co ją otacza - zarówno sferę dostępną zmysłom, jak i pozostającą poza granicami świadomości. Tysiąclecia jej historii są świadkami poszukiwań odpowiedzi na najbardziej fundamentalne pytania dotyczące sensu istnienia, natury świata i człowieka, prób odkrycia Praprzyczyny stwarzającej i wprawiającej wszechświat w ruch, poznania istoty życia i śmierci, czasu, wieczności i przemijania, człowieczeństwa i Boga.

Człowiek na różne sposoby próbował ogarnąć te tajemnice i nigdy w swych wysiłkach nie ustawał, czyniąc z tego swój priorytet determinujący wszelkie jego działania, myśli i czyny. Tworzył złożone systemy wierzeń, bogate mitologie kosmologiczne czy wielkie religie monoteistyczne, budował genialne teorie naukowe rodzące się w umysłach Galileusza, Kopernika, Newtona, Darwina czy Einsteina, konstruował koncepcje filozoficzne, jak choćby te autorstwa Platona, Arystotelesa, Pascala, Kanta, Heideggera, tworzył arcydzieła sztuki - muzyki, malarstwa, literatury czy architektury - a wszystko to w jednym celu: by nadać sens życiu, wyjaśnić tajemnice i prawa rządzące światem, znaleźć odpowiedzi na pytania nurtujące człowieka od jego początków.

Traktat o szczęściu to podsumowanie ludzkich dążeń i poszukiwań oraz próba wskazania każdemu z nas właściwej drogi. Nieprzypadkowo narratorem jest człowiek uosabiający i reprezentujący całą ludzkość, który w swych poszukiwaniach przyczyny, sensu i istoty świata czerpie ze skarbnicy ludzkiej mądrości gromadzonej przez tysiąclecia. Jest on naszym przewodnikiem w ontologicznych eksploracjach, naszą nicią Ariadny, która wiedzie przez meandry historii ludzkości, by każdy z nas, z idei filozoficznych, odkryć naukowych, arcydzieł sztuki, koncepcji religijnych - ze wszystkiego tego, co ludzkość osiągnęła, stworzyła, odkryła, wymyśliła, mógł wyekstrahować własne składniki, które posłużą do skomponowania osobistego przepisu na szczęście. Nie ma bowiem gotowych, uniwersalnych odpowiedzi na dręczące nas pytania - każdy musi znaleźć indywidualną drogę do szczęścia odpowiadającą naszym pragnieniom i potrzebom czerpiąc z pradawnego źródła ludzkiej wiedzy i mądrości.

Traktat o szczęściu pokazuje i uczy, jak postrzegać świat, by odnaleźć w życiu radość, szczęście i spełnienie.Uświadamia, że jest on gigantycznym tyglem, w którym zło przenika dobro, miłość łączy się z cierpieniem, a życie stapia się ze śmiercią, zaskakuje bogactwem i różnorodnością doznań i możliwości; że jest powieścią, w której główną rolę odgrywa życie - ma początek i koniec, swoją historię i przeznaczenie, a my możemy próbować się w nim odnaleźć.
Autor uświadamia, że szczęście to nie ulotne, ekstatyczne chwile, lecz specyficzny sposób postrzegania świata - inny dla każdego z nas, gdyż każdy z nas jest inny - wystarczy odszukać własną ścieżkę, by wszystko nabrało sensu, by dotrzeć tam, gdzie chcemy.

Traktat o szczęściu to intrygujący przewodnik po tysiącleciach ludzkiego geniuszu, istna krynica mądrości i wiedzy zgromadzonej przez ludzkość od jej zarania. Wiedzie nas przez życie fascynującymi ścieżkami wiary, filozofii, nauki, sztuki i historii dając każdemu możliwość znalezienia własnych odpowiedzi, które pomogą odnaleźć harmonię i równowagę duchową oraz wskazówki do osiągnięcia prawdziwego szczęścia.
To wyjątkowa, przepojona życiową mądrością i głębokim humanizmem, niebywale optymistyczna i niosąca nadzieję lektura. Jak w lustrze odbijają się w niej ludzkie dążenia, pragnienia, lęki, dylematy i błyski geniuszu. Jestem pewna, że każdy znajdzie tu coś dla siebie, gdyż "każdy z nas stanowi ogniwo łańcucha, który ciągnie się od bardzo dawna", zaś "świat jest ciągle taki sam".
Gorąco i serdecznie polecam przepełniona wiarą, że i Wam pomoże odnaleźć spokój ducha, szczęście oraz sens - we wszystkim, co robimy, czego doświadczamy, a nawet w tym, co wciąż pozostaje dla nas niezgłębioną tajemnicą.


Moja ocena: 5/5


książkę otrzymałam od Wydawnictwa Znak - serdecznie dziękuję!

22 komentarze:

  1. Okładka jest po prostu cudowna :D Bardzo mnie zachęciłaś, być może sięgnę ;) Lubię książki tego wydawnictwa - zazwyczaj wydają książki o niebanalnej tematyce.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Zamówiłem egzemplarz i nie otrzymałem do dnia dzisiejszego :-( Nie wiem, dlaczego :-(

    OdpowiedzUsuń
  3. Catalina - masz rację co do okładki - przepięknie współgra z treścią; fantastyczne jest to, że książka jest pigułką ludzkich osiągnięć i myśli, jeszcze się z czymś takim nie spotkałam:)

    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  4. Prawie wcale nie czytam przewodników, ale ten wydaje się ciekawy, więc może zrobię dla niego wyjątek i zaryzykuje szansą poznania.

    OdpowiedzUsuń
  5. Lektura jeszcze przede mną, mam nadzieję, że książka spodoba mi się równie mocno;)
    Zakochałam się w niej można powiedzieć "od pierwszego wejrzenia" w zapowiedzi;))

    OdpowiedzUsuń
  6. To chyba coś dla mnie. Piękna okładka, wartościowe wnętrze... Muszę przeczytać:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Piter Murphy - może trzeba się "przypomnieć", sama nie wiem:(

    cyrysia - nie będziesz zawiedziona, jestem tego pewna! To naprawdę wyjątkowa lektura!

    Scathach - ja również mam taką nadzieję; książka zauroczyła mnie do tego stopnia, że na pewno będę do niej wielokrotnie wracać:)

    kasandra - koniecznie! Z pewnością wywrze na Tobie niezatarte wrażenie:)

    Pozdrawiam gorąco:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Lektura tej książki jest przede mną ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Wprawdzie to pewnego rodzaju przewodnik, ale muszę przyznać, że jestem totalnie oczarowana recenzją i książką :) Muszę przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  10. Domi - tradycyjnie już czekam na Twoją recenzję:)

    miqaisonfire - przewodnik po dziejach ludzkości, wyjątkowo intrygująca książka!

    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Co raz więcej ostatnio tych poradników ale ten jakoś wyjątkowo mnie przyciąga, może to przez ta jesień i zimno :)

    OdpowiedzUsuń
  12. a ja jestem w trakcie czytania, ale książka raczej mi się nie podoba

    OdpowiedzUsuń
  13. toska82 - to nie jest typowy poradnik - zabrakło mi odpowiedniej etykiety, to raczej traktat filozoficzny, ale bardzo przystępnie napisany:)

    Magda - naprawdę? Zatem czekam na recenzję, bo jestem ciekawa konkretów:)

    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  14. Choć okładka jest cudowna, wydaje mi się, że to nie książka dla mnie.

    Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ewa, Caroline Ratliff - zmuszać Was nie będę, aczkolwiek sądzę, że naprawdę każdy może w tej książce znaleźć coś dla siebie:)

    Pozdrawiam gorąco:)

    OdpowiedzUsuń
  16. To tytuł idealny na prezent dla mojej siostry, ona zaczytuje sie w takich ksiązkach.

    OdpowiedzUsuń
  17. Aneta - to świetnie! Myślę, że będzie zauroczona prozą autora, jest naprawdę wyjątkowa:)

    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  18. Jestem zaskoczona tak dobrą recenzja tej książki, bo według mnie jest to fizoloficzny bełkot napisany bardzo nieprzystepnym językiem. Szybciej przeciętny czytelnik zszarga sobie nerwy niż odnajdzie ukojenie i odpowiedzi.

    OdpowiedzUsuń
  19. Natula - mam zupełnie inne zdanie; filozoficzna opowieść o dziejach ludzkości brzmi intrygująco, czytanie jej to była dla mnie prawdziwa przyjemność i odprężenie. Nie nazwałabym języka nieprzystępnym - wszystko było zrozumiałe, a w formie wysmakowane. Myślę, że niemal każdy znalazłby tu coś dla siebie:)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  20. Ostatnio dochodzę do wniosku, że Wydawnictwo Znak (jak żadne inne) prawie zawsze serwuje dobrą literaturę, a nie zwykły chłam. O tej książce usłyszałam za sprawą pani Małgorzaty Gutowskiej-Adamczyk, która także ją gorąco poleca. Czuję się zachęcona i zaczynam się za nią rozglądać :) Piękna recenzja - jak zawsze :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Ines - i tu się zgodzę; również bardzo sobie cenię publikacje tego wydawnictwa:) Mam nadzieję, że podzielisz się swoimi refleksjami po lekturze:)

    Dziękuję i pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń

Spam, reklamy, wulgaryzmy i wypowiedzi niezwiązane z tematem będą natychmiast usuwane.