środa, 15 maja 2013

"Sekretna księga Dantego"

Autor: Francesco Fioretti
Tytuł: "Sekretna księga Dantego"
Wydawnictwo: Rebis, 2013
Ilość stron: 340
Okładka: miękka ze skrzydełkami

 Dziś nieco zapomniany, Florentyńczyk Dante Alighieri - erudyta, filozof, wizjoner, jeden z najwybitniejszych poetów wszech czasów i człowiek, który wyprzedził swoją epokę, przeszedł do historii jako autor genialnego arcydzieła stanowiącego poetycką alegorię ludzkiego życia i kwintesencję średniowiecznej myśli filozoficznej i teologicznej - Boskiej Komedii. Poemat ten jest zaliczany do kanonu światowej klasyki, wywarł znaczny wpływ na europejską kulturę i stał się źródłem licznych literackich i pozaliterackich inspiracji, doczekał się też różnorodnych interpretacji, do których zachęca bogata metaforyka dzieła. Czy jest jednak możliwe, by ten utwór skrywał jakąś zagadkę, szyfr podobny do kodu Leonarda da Vinci z bestselleru Dana Browna lub sekret przywodzący na myśl fabułę Klubu Dantego Matthew Pearla?
Francesco Fioretii, badacz życia i twórczości Dantego, pokusił się o rozszyfrowanie kodu ukrytego w tercynach Boskiej Komedii; zgrabnie łącząc fakty historyczne z fikcją literacką stworzył porywającą, intrygującą opowieść równie barwną, bogatą i wieloznaczną, jak dzieło, której dotyczy.


Rawenna, rok 1321. Umiera Dante Alighieri - podobno na malarię, jednak okoliczności wskazują, że genialny poeta, który w swoim dziele odważył się piętnować wady możnych tego świata i miał potężnych przeciwników, których działania doprowadziły do wygnania go z Florencji, został otruty. Do takiego wniosku dochodzi niejaki Giovanni z Lukki, uczeń i przyjaciel Dantego, a także medyk, który przybywa w tych dniach do Rawenny. Dziwnym zbiegiem okoliczności w tym samym czasie rodzina mistrza stwierdza zaginięcie ostatnich trzynastu pieśni Raju wieńczących dzieło życia Dantego, które desperacko pragnie odnaleźć Bernard, były krzyżowiec i templariusz. Jest on przekonany o tym, że poeta był jednym ze strażników wielkiej tajemnicy Rycerzy Świątyni i w swoim dziele zakodował mapę prowadzącą do skarbu. Córka Dantego, mniszka Beatrycze, Giovanni z Lukki i Bernard łączą swe siły, by odnaleźć i rozszyfrować zaginione księgi korzystając ze wskazówek pozostawionych przez jej ojca.
Poszukiwania prowadzą każdego z bohaterów innymi ścieżkami, w ich trakcie dowiadują się prawdy o sobie, poznają cel swojego życia, odkrywają inny jeszcze wymiar Boskiej Komedii.

Po Sekretnej księdze Dantego spodziewałam się powieści na miarę Kodu Leonarda da Vinci, jednak już pierwsze strony lektury uświadomiły mi, że będzie to coś zupełnie innego! Brown napisał powieść sensacyjną, trzymającą w napięciu dzięki dynamicznej fabule, teorii spiskowej, licznym zwrotom akcji, gdzie zagadki co prawda się mnożą, ale równie szybką znajdują rozwiązanie, prowadząc do widowiskowego finału. Francesco Fioretti poszedł w zupełnie innym kierunku. Stworzył finezyjną, błyskotliwą historię odwołującą się do kultury średniowiecza i treści zawartej w ponadczasowym poemacie Dantego. Mnóstwo w niej symboliki, historycznych, literackich i filozoficznych aluzji i odniesień, mistycyzmu i tajemniczości, tak charakterystycznej dla epoki. Misternie skonstruowana fabuła opiera się na dogłębnej znajomości życia poety i jego największego dzieła, Boskiej Komedii. Zwraca uwagę na rozmaite aspekty utworu, jego przebogatą symbolikę, prowadząc czytelnika meandrami genialnego umysłu jego twórcy i odkrywając przed nim zaszyfrowane tajemnice i ukryte znaczenia. Akcja snuje się leniwie, niespiesznie, bo nie ona jest tu najważniejsza. Właściwie nie składa się z ciągu wydarzeń gwałtownie następujących jedno po drugim, ale z sekwencji obrazów niezwykle plastycznie oddających charakter epoki - takiej syntezy mógł dokonać tylko ktoś swobodnie poruszający się w jej realiach, posiadający solidną wiedzę na jej temat. Stąd doskonale nakreślona panorama społeczno - obyczajowa średniowiecznej Europy i jej politycznych zawiłości, a także mentalności ówczesnego społeczeństwa wyrosłego z połączenia mrocznego mistycyzmu i bezprzykładnego okrucieństwa zrodzonego z politycznego chaosu, znajdujących odzwierciedlenie w klimacie powieści.
Sekretna księga Dantego to wyjątkowa lektura wymagająca wzmożonej uwagi i gotowości podążania za geniuszem poety; intelektualne wyzwanie, ale i niezapomniana przygoda, doskonale wpisująca się w klimat ponadczasowej Boskiej Komedii i uchylająca rąbka tajemnicy życia jej twórcy.


Moja ocena: 4/5

Opublikowane na stronie: http://lubimyczytac.pl/ksiazka/169484/sekretna-ksiega-dantego/opinia/11364619#opinia11364619 

za książkę serdecznie dziękuję księgarni Matras :)

20 komentarzy:

  1. Zupełnie odmienne od Kodu...Brown do Fiorettiego nie umywa się.
    Mnie książka bardzo się podobała, sama byłam zdziwiona, że tak mnie zachwyciła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. anetapzn - ano właśnie, zupełnie inne książki, choć każda z nich podobała mi się - na swój sposób:)
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  2. Muszę poznać tę książkę. Ostatnio czytałam ,,Piekło Gabriela'' i tam było dużo nawiązań do Dantego. Mnie szalenie zaintrygowała owa postać i teraz chętnie czytam takie powieści,w której jest chociaż odrobinę styczności z Dantem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam w planach :)Mam nadzieję, że nadążę za geniuszem Dantego i przypadnie mi do gustu ta cała symbolika :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. monalisap - były momenty, że nie nadążałam, na szczęście to nie ja musiałam rozwiązać zagadkę :D
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  4. Nie przepadam za takimi ksiązkami, trochę nie w moim stylu są. Ale do Rawenny chętnie bym pojechała kiedyś:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Beatriz - aaa, wycieczką do Włoch i ja bym nie pogardziła:)
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  5. Ale tylko czwórka... mnie ta książka z daleka odrzuca samą okładką, sugerującą kolejne sensacyjne powieścidło - nawet nie brałam jej pod uwagę do przeczytania, ale z Twojej recenzji wynika, że może nie jest tak źle...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. joly_fh - pewnie, że nie jest źle! Nie dałam piątki, bo jednak pełnej harmonii między mną a książką nie było, zwyczajnie nieraz gubiłam się w zawiłościach zagadki obmyślonej przez autora:)
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  6. Zapowiada się przyjemna lektura :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie przypuszczałabym, że ta książka może być wyzwaniem intelektualnym, ale skoro tak, to chętnie się z nią zmierzę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dosiak - mnie właśnie taka opinia przyciągnęła do lektury, wcześniej myślałam, że to kolejna kopia "Kodu Leonarda da Vinci" :)
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  8. Wyzwanie intelektualne to bardzo dobre określenie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo jestem ciekawa tej książki. Lubię takie wyzwania intelektualne. Lubię książki po których jestem choć odrobinę mądrzejsza ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Raczej nie czytam tego typu książek. Ale mojemu Tacie mogłaby się spodobać, lubi takie klimaty;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Lubię tego rodzaju powieści, ale zwykle mnie zawodzą (co nie zmienia faktu, że z konsekwencją maniaka sięgam po kolejne;)). SKoro jednak mówisz, że warto, to wierzę i poszukam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo lubię taki klimat w książkach, więc mam nadzieję, że uda mi się ją kiedyś przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie zgodzę się z Tobą, że Dante jest zapomniany :) jak dla mnie miewa się świetnie, a książka, o której piszesz zapowiada się super :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Aż sobie wróciłam do tej recenzji bo książkę niedawno wygrałam. I choć nie wiem kiedy będę miała okazję ją odebrać, już widzę że zapowiada się ciekawa lektura :-)

    OdpowiedzUsuń

Spam, reklamy, wulgaryzmy i wypowiedzi niezwiązane z tematem będą natychmiast usuwane.