czwartek, 16 sierpnia 2012

"Dziewczyna z aniołem"

Autor: Agnieszka Krawczyk
Tytuł: "Dziewczyna z aniołem"
Seria: Seria z kilerem
Wydawnictwo: Sol, 2012
Ilość stron: 284
Okładka: miękka

Kraków, 1959 rok.
W mieście rozchodzi się wieść o zabójstwie siedemnastoletniej licealistki, Iwony Horn, córki stalinowskiego prokuratora mającego niejedno życie na sumieniu. Tą bulwersującą sprawą żyje cały Kraków - nagła i tragiczna śmierć dziewczyny staje się obsesją zakochanego w niej kolegi, Filipa Dobrowolskiego, który postanawia na własną rękę wyjaśnić zagadkę. Rozpoczyna prywatne śledztwo wraz ze swoim przyjacielem, a zarazem chłopakiem Iwony, Adamem Miliczem oraz przyjacielem swego ojca, weteranem wojny domowej w Hiszpanii, doktorem Jerzym Gruszewskim. Szczególnie niepokoi ich brak postępów w milicyjnym śledztwie jak również fakt, że władze najwyraźniej nie tyle są zainteresowane znalezieniem sprawcy, ile skazaniem kozła ofiarnego, Jacka Maliszki, chorego psychicznie brata dowódcy oddziału partyzanckiego, skazanego na karę śmierci przez prokuratora Horna.
Podczas gdy całe miasto huczy od plotek, Filip z pomocą przyjaciół odkrywa wstydliwe i szokujące fakty z życia zamordowanej licealistki. Szybko wychodzi na jaw, że piękna i inteligentna Iwona prowadziła podwójne życie - była uzależniona od narkotyków i spotykała się ze starszymi od siebie mężczyznami. Amatorskie śledztwo zatacza coraz szersze kręgi - okazuje się, że dziewczyna była zamieszana w ciemne sprawki niejakiego Albina Zadurskiego, zdemoralizowanego właściciela zakładu fotograficznego i najprawdopodobniej konfidenta SB, a także łączyły ją dziwne relacje z Leonem Mierzejewskim, okrutnym, obsesyjnie zainteresowanym śmiercią, na wpół szalonym kolegą szkolnym Filipa i Adama.
Chłopcy są przekonani, że zabójstwo koleżanki nie było aktem zemsty za niesprawiedliwe wyroki ferowane przez jej ojca, że mordercy chodziło o samą Iwonę i jej tajemnice. Sprawa jest bardzo skomplikowana i niezwykle delikatna - mordercą może być niezrównoważony szkolny kolega lub wysoko postawieni funkcjonariusze bezpieki; sprawa może też mieć związek z tajemniczą historią z czasów wojny domowej w Hiszpanii, w którą są zamieszani ojciec Filipa, doktor Gruszewski oraz prokurator Horn. W pewnym momencie detektywi amatorzy orientują się, że również im zaczyna grozić śmiertelne niebezpieczeństwo.

Dziewczyna z aniołem to rewelacyjnie skonstruowany melanż powieści kryminalno - sensacyjnej z elementami obyczajowo - psychologicznymi, który przenosi czytelnika w realia Krakowa schyłku lat 50-tych XX wieku. Fabuła tej wielowątkowej powieści w luźny sposób nawiązuje do autentycznych i do dziś niewyjaśnionych spraw kryminalnych z tamtych lat - zabójstwa Bohdana Piaseckiego, syna szefa PAX-u, porwanego sprzed szkoły i zamordowanego w 1957 roku oraz tajemniczego morderstwa uczennicy Magdy Sobczak z 1962 roku.

Książka Agnieszki Krawczyk ma mnóstwo zalet, jednak na mnie największe wrażenie zrobił klimat powieści - mroczny, a jednocześnie przepełniony nostalgią, przywodzący na myśl atmosferę filmów Sposób na Alcybiadesa oraz Marcowe migdały; autorka znakomicie - tyleż barwnie, co wiarygodnie oddała realia obyczajowe i mentalność społeczeństwa tamtych lat szczególnie starannie kreśląc portret licealnej młodzieży, ich sztubackie żarty, stosunek do profesorów, oczytanie, życiowe ambicje - doprawdy, dzięki temu lektura była prawdziwą przyjemnością. Autorka nie zaniedbała przy tym wizerunku ciemnej strony ówczesnej rzeczywistości, na którą składała się przyprawiająca o paranoję wszechobecność i wszechwładza agentów bezpieki oraz mniej narzucające się, lecz bardzo znaczące aspekty psychologiczne: głęboko skrywane problemy emocjonalne i psychiczne czy tajemnice z czasów wojny. Wszystkie te elementy sprawiają, że powieść staje się niezwykle barwna, ale jednocześnie mroczna i niepokojąca. Spora w tym zasługa sposobu zaprezentowania sprawy morderstwa Iwony Horn jako wydarzenia, które miało destrukcyjny wpływ na losy zaangażowanych w nie osób, głównie Filipa Dobrowolskiego, z którego perspektywy poznajemy jego okoliczności. Bohater dopiero po kilkudziesięciu latach, u schyłku życia decyduje się wyjawić tajemnicę morderstwa koleżanki, które zawładnęło jego życiem, obciążyło sumienie, nie pozwoliło wyrwać się z zaklętego kręgu tamtych wydarzeń, uwięziło w przeszłości na zawsze. Narracja pierwszoosobowa z punktu widzenia Filipa jest jak najbardziej na miejscu, jednak autorka nie zawsze jest konsekwentna w swoim zamyśle; czasem opowieść snuje narrator trzecioosobowy, co jest niewielkim, acz dość wyraźnym i zauważalnym mankamentem powieści.

Oprócz zawirowań narracyjnych nie mam żadnych zarzutów co do fabuły, której wielowątkowość, staranność i autentyzm w kreowaniu sylwetek bohaterów, wartka i trzymająca w napięciu akcja, doskonale skonstruowana zagadka kryminalna obfitująca w fałszywe tropy i niedomówienia, a przede wszystkim okraszona mroczną atmosferą, która sprawia, że czytelnikowi udziela się niepokój i zagubienie bohaterów oraz groza wydarzeń, jest po prostu godna podziwu, rewelacyjna! Fabuła jest istnym majstersztykiem - stopniowo odsłania tajniki intrygi w sposób przemyślany i logiczny, a zarazem zaskakujący, oferując czytelnikowi znacznie więcej, niż można by się spodziewać. Równie zaskakujące jest zakończeniem, które u wielu z Was z pewnością wywoła niedosyt, mnie zaś wydało się najbardziej wiarygodnym, niezwykle życiowym (zważywszy na realia lat 50-tych), choć przygnębiającym zwieńczeniem całej historii.
Gorąco polecam ten znakomity kryminał autorstwa Agnieszki Krawczyk, który w brawurowy sposób przywrócił mi wiarę w polską literaturę i zapewnił kilka godzin pasjonującej rozrywki na naprawdę wysokim poziomie.


Moja ocena: 4/5



za książkę serdecznie dziękuję Wydawnictwu Sol:)

26 komentarzy:

  1. Zaintrygowałaś mnie tym opisem :) Mimo że to polska książka, tak ją przedstawiłaś, że aż bym się skusiła.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ostatnio przestałam czytać kryminały, gdyż już mnie nie ekscytują tak jak kiedyś. Może jak znów zapragnę to zmienić, to pomyślę wtedy o ,,Dziewczynie z aniołem''.

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam książki Agnieszki Krawczyk. Doskonała mieszanka lekkiego kryminału z poczuciem humoru. Dziewczyna...czeka na mnie na niekończącej sie kupce"do przeczytania":).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. anetapzn - "Dziewczyna z aniołem" to moja pierwsza powieść pani Krawczyk, ale z chęcią sięgnęłabym po następne:) Co prawda humoru tu raczej nie uświadczysz, to dość ciężka, ponura i mroczna książka, ale moim zdaniem naprawdę dobra!
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  4. Myślę, że książka może mi się spodobać. Jak nadarzy się okazja, z chęcią ją przeczytam:)
    Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  5. Najbardziej ciekawią mnie historyczne elementy tej powieści. Nadal jest mało książek, które mierzą się z tym trudnym okresem naszej historii.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lewus - autorka zaznacza, że nie jest to książka stricte historyczna, polityczna otoczka tamtych czasów funkcjonuje jakby w tle, jednak jest zauważalna:)
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  6. I takie książki to ja lubię, nie dosyć że odnosi się do prawdziwych wydarzeń, jeszcze lata 50 - te ze swoim niezwykłym mrocznym klimatem !!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. toska82 - aż strach pomyśleć, ile takich "niewyjaśnionych" morderstw mogło rozegrać się w podobny sposób, jak to przedstawiła autorka... najgorsze jest to, że ludzie nie byli tacy głupi, by uwierzyć w naciągane bajeczki władzy, ale cóż mogli zrobić?
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  7. książka czeka u mnie na półce na swoją kolej
    ciekawe, czy odbiorę ją w podobny sposób, jak Ty :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Niestety nie mój typ literatury :(

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja od dawna mam ochotę na coś Agnieszki Krawczyk, może to będzie właśnie ta książka. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Melania - ja również zaczęłam od tej właśnie książki autorki i jestem ogromnie usatysfakcjonowana!
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  10. Świetny opis książki- aż chciałabym już po nią sięgnąć.Zapisuje na liście do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
  11. Uhhhmmm...czyli książka zapowiada się interesująco. Zapamiętam. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo lubię książki Agnieszki Krawczyk, więc już ostrzę sobie zęby na najnowszą powieść :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Mam za sobą książkę pani Krawczyk ("Morderstwo doskonałe") i mimo, że nie miałam jej zbyt wiele do zarzucenia, to po tę kolejną nie sięgnę :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ines - nie czytałam co prawda innych książek tej autorki, ale mam spore oczekiwania co do powieści z wątkiem kryminalnym - "Dziewczyna z aniołem" była znakomita lekturą; może jednak się skusisz?
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  14. A ja jestem zainteresowana :) Mam nadzieję, że będę miała okazję ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  15. Cieszę się, że Tobie także spodobała się "Dziewczyna...", która moim skromnym zdaniem naprawdę pozytywnie wyróżnia się wśród ostatnio wydanych książek polskich autorów. Dlatego też chętnie sięgnę po pozostałe powieści pani Krawczyk.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasia J. - zgadzam się! Chętnie przeczytałabym inne książki autorki, by móc dołączyć ją do niewielkiego co prawda, ale starannie wyselekcjonowanego grona moich ulubionych polskich autorów:)
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  16. Po prostu muszę zdobyć tę książkę! Trafiła w moje gusta w 100% Cenię polskich twórców bardzo i cieszę się, że pojawia się tyle dobrych rodzimych pozycji:) Świetna recenzja:) Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  17. A ja ciągle nie przeczytałam innej książki Agnieszki Krawczyk, mianowicie "Morderstwa niedoskonałego", a tu już jej kolejny kryminał z Krakowem w tle! To dla mnie lektury obowiązkowe!

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie miałam do czynienia z tą autorką, jednak recenzja zachęca do lektury.
    zapraszam w wolnej chwili do siebie
    http://mieedzykartkami.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  19. Skończyłam czytać tą recenzję na słowie Kraków - już mnie zachęciłaś :D

    Żartuję, przeczytałam całą, ale już tylko w charakterze formalności :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Czytając pozytywne recenzje nowych książek polskich autorów zastanawiam się, dlaczego tak niechętnie po nie sięgam... Intryguje połączenie wątku kryminalno-sensacyjnego z elementami obyczajowo-psychologicznymi, dlatego rozważam lekturę tej książki ;)

    OdpowiedzUsuń

Spam, reklamy, wulgaryzmy i wypowiedzi niezwiązane z tematem będą natychmiast usuwane.