poniedziałek, 20 lutego 2012

"Błękitna magia"

Autor: S.C. Ransom
Tytuł: "Błękitna magia"
Wydawnictwo: Amber, 2011
Ilość stron: 300
Okładka: miękka

Błękitna magia to drugi tom romantycznej trylogii autorstwa S.C. Ransom opowiadającej o nastolatce zakochanej w chłopaku uwięzionym pomiędzy życiem a śmiercią.

Siedemnastoletnia Alexa powoli dochodzi do siebie po dramatycznych wydarzeniach w Kew Gardens, których o mały włos nie przypłaciła życiem. Ocalił ją Callum, jeden z żałobników - duchów ludzi, którzy znaleźli śmierć w odmętach rzeki Fleet, a których ponura egzystencja opiera się na konieczności karmienia się szczęśliwymi myślami i wspomnieniami żyjących. Alexa i Callum zakochali się w sobie, a znaleziona w Tamizie bransoletka z błękitnym kamieniem pozwala im się kontaktować stanowiąc jedyny pomost między dwoma światami.
Nieoczekiwanie Alexa doświadcza zaciekłych aktów wrogości, których zarówno autor, jak i geneza pozostają nieznane: ktoś próbuje skłócić ją z przyjaciółmi, grozi jej, włamuje się na konto bankowe i do komputera. Osaczona dziewczyna próbuje dociec, komu mogłoby zależeć na zrujnowaniu jej życia. Kiedy dodatkowo znika błękitna bransoletka, która zapewniała jej łączność z Callumem, a Alexa zaczyna mieć podejrzenia co do tożsamości stalkera, robi się naprawdę niebezpiecznie...


Błękitna magia okazała się lekturą, której - wbrew moim wcześniejszym obawom - udało się skutecznie przyciągnąć  moją uwagę, a nawet zaintrygować. Cóż takiego wyróżnia tę właśnie pozycję z całej masy lepszych i gorszych paranormali, od których ostatnimi czasy zaroiły się księgarskie półki? A chociażby atrakcyjne realia -  współczesny, tętniący życiem Londyn, który ujawnia także swoje drugie oblicze, nie dla każdego zauważalne i dostępne, przesycone mrocznym klimatem sprzed stuleci, wciąż wyczuwalnym wśród wielkomiejskiego zgiełku. Te dwa wymiary łączy jeszcze jeden, ściśle związany z londyńską rzeczywistością, a jednocześnie tak od niej daleki: zaludniony przez istoty zwane żałobnikami. Koncepcja tych specyficznych duchów, ich geneza, prawa, jakim podlegają oraz skrywane sekrety wydają mi się dość oryginalne, barwne i intrygujące. Są wyjątkowo ożywczą, nowatorską alternatywą dla wampirów, wilkołaków i aniołów, od których roi się w innych powieściach tego gatunku.

Sporym atutem książki jest wątek miłosny; choć nie należy do specjalnie oryginalnych, nie można mu też niczego zarzucić. Historia uczucia Alexy i Calluma opiera się na zgrabnej, niezbyt sentymentalnej konstrukcji; fabuła nie jest zbyt przesłodzona czy przerysowana, ale pełna naturalności, wykreowana w sposób, który akceptuje się bez zastrzeżeń i śledzi z zainteresowaniem dopingując bohaterów.
Autorka umiejętnie dawkuje napięcie i drażniąco powoli odkrywa przed czytelnikiem karty. I choć to przedostatni tom serii, nadal więcej jest pytań niż odpowiedzi, co dodatkowo zaostrza apetyt. Jednocześnie zagadki i tajemnice nie są zbyt wydumane, ale stanowią naturalną konsekwencję biegu wydarzeń, co świadczy o tym, że koncepcja autorki była dobrze przemyślana, a zamysł konsekwentnie realizowany. Mimo, że akcja nie pędzi na łeb, na szyję, o wartości fabuły stanowi głównie po mistrzowsku budowane napięcie oraz suspens i wszechobecna atmosfera tajemniczości silnie działające na wyobraźnię i niemal hipnotycznie przykuwające uwagę do ostatniej strony.

Polecam tę lekką, magiczną i umiarkowanie mroczną opowieść, która zdecydowanie pozytywnie wyróżnia się na tle innych paranormali. To idealna lektura dla miłośniczek gatunku, która z pewnością nie zawiedzie Waszych oczekiwań.

Moja ocena: 4/5

Opublikowane na stronie: http://lubimyczytac.pl/ksiazka/122852/blekitna-magia/opinia/5210902#opinia5210902 



recenzja napisana dla portalu fabryka.pl ;)

18 komentarzy:

  1. Widzę, że i Tobie książka przypadła do gustu. Bardzo się cieszę:))
    Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ostatnio do tego typu książek jakoś mnie nie ciągnie...:)

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Także jestem po lekturze Błękitnej i przyznam, że choć nie jest lepsza od jedynki, to jednak przyciąga uwagę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tirindeth - niestety nie czytałam pierwszej części, ale ostatniej na pewno nie przepuszczę!
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  4. Nie znam tej trylogii, ale po przeczytaniu twej recenzji zaintrygowała mnie owa książka i chciałbym ją bliżej poznać,lecz najpierw oczywiście pierwszy tom a potem drugi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. cyrysia - koniecznie! Choć ja z łatwością połapałam się w fabule:) Mimo to jestem strasznie ciekawa pierwszej części:)
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  5. Nie słyszałam o tej trylogii, ale chętnie się zapoznam, muszę się za nią rozejrzeć:) Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Choć nie przepadam za tego typu literaturą, staram się na nią "nie zamykać", więc nie przeczę, że sięgnę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Domi - możesz być mile zaskoczona:)
      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  7. Mam ogromną ochotę na tą książkę. Tylko najpierw muszę kupić pierwszą część. :))

    OdpowiedzUsuń
  8. Już kilka pierwszych zdań tak mnie zainteresowało, że koniecznie muszę sięgnąć po pierwszą część !
    Bardzo interesująca recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo kusi mnie ta seria, muszę jakoś ją zdobyć.
    Pozdrawiam ciepło :).

    OdpowiedzUsuń
  10. Podoba mi się, ale najpierw chciałabym sięgnąć po pierwszą część. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Raczej nie czytam paranormali, ale skoro Ty chwalisz tę książkę to może się skuszę. Dobrze, że powieść nie opiera się tylko na wątki miłosnym i można wyróżnić inne, ciekawe elementy. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Słyszałam dużo dobrego o tej autorce i z pewnością kiedyś zapoznam się z jej twórczością :).

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  13. Czytałam recenzję tej książki u Kasandry i powiem szczerze, że już wtedy mnie zaciekawiła. Twoja recenzja tylko upewniła mnie w tym, że książką powinna znaleźć się na mojej półce!
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  14. Zaintrygowałaś mnie niesamowicie. Muszę całą trylogię gdzieś znaleźć ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  15. ostatnio czytałam. Jest świetna. nie mogłam się od niej oderwać.

    OdpowiedzUsuń

Spam, reklamy, wulgaryzmy i wypowiedzi niezwiązane z tematem będą natychmiast usuwane.