wtorek, 11 października 2011

"Krwawa blizna"

Autor: Val McDermid
Tytuł: "Krwawa blizna"
Wydawnictwo: Prószyński i s-ka

Krwawa blizna Val McDermid jest drugą - po Syrenim śpiewie - częścią kryminalno - sensacyjnej serii, której bohaterami są psycholog śledczy, a zarazem policyjny profiler Tony Hill oraz inspektor Carol Jordan.

Drogi starych przyjaciół ponownie się przecinają: Carol awansuje i zostaje przeniesiona do dochodzeniówki w Seaford, gdzie wpada na trop seryjnego podpalacza; zgodnie z sugestią szefa zwraca się o pomoc do Tony'ego Hilla, który w tym czasie zajmuje się tworzeniem policyjnego zespołu profilerskiego oraz szkoleniem młodych, starannie wyselekcjonowanych adeptów w zakresie tworzenia portretów psychologicznych sprawców przestępstw.
Z zespołu szczególnie wyróżnia się młoda, błyskotliwa i ambitna funkcjonariuszka Shaz Bowman, której podczas zwykłych ćwiczeń udaje się powiązać ze sobą siedem spraw zaginięć nastolatek i wytypować ich mordercę. Jej zdaniem jest nim uwielbiany przez tłumy celebryta Jacko Vance - telewizyjny gwiazdor, były sportowiec i znany filantrop. Niestety, reszta grupa pozostaje sceptyczna wobec rewelacji Shaz - do momentu, kiedy muszą stanąć twarzą w twarz z makabryczną rzeczywistością: Bowman zostaje bestialsko zamordowana, znika również kolejna nastolatka - w niepokojąco podobnych do poprzednich zaginięć okolicznościach.

Nowo powstały zespół profilerski na czele z Tonym Hillem oraz wspierającą go Carol Jordan pragnie za wszelką cenę pomścić śmierć koleżanki oraz dopaść psychopatę, zanim będzie za późno.
Czy Shaz Bowman mogła mieć rację? Czy rzeczywiście powszechnie kochany i podziwiany celebryta jest seryjnym mordercą? I w jaki sposób dowieść winy kogoś, kto ma idealny kamuflaż i charakteryzuje się nieprzeciętną inteligencją?

Krwawa blizna okazała się jednym z najlepszych kryminałów, jakie miałam okazję czytać, a przy tym jednym z bardziej oryginalnych i zaskakujących.
Lektura ta uświadomiła mi, jak często nadużywamy określeń typu "niebanalna fabuła" czy "niespodziewane zwroty akcji" w przypadku powieści tego gatunku - tym razem mam pewność, że doskonale oddają naturę powieści McDermid; do tej pory nie zetknęłam się z tak zadziwiającą kompozycją i równie przewrotną intrygą, choć myślałam, że jeśli chodzi o kryminały, to już nic nie będzie w stanie mnie zadziwić.

Krwawa blizna to intrygujący, wielowątkowy thriller wyróżniający się oryginalnie skonstruowaną fabułą: morderca jest czytelnikowi znany od samego początku, zatem intryga koncentruje się wokół policyjnych poszukiwań psychopaty oraz śledzenia jego poczynań niejako "z pierwszej ręki". Wbrew pozorom nie odziera to powieści z nieodzownej dawki napięcia, nie można też powiedzieć, by brakowało elementów zaskoczenia czy nieprzewidywalności - one wciąż są obecne, jedynie zostały inaczej zaakcentowane.

Uczestniczenie w działaniach ekipy dochodzeniowej - a zwłaszcza w tworzeniu profilu zabójcy to wyjątkowo ekscytujące i fascynujące momenty powieści. Szczegóły pracy policyjnego profilera intrygowały mnie od dłuższego czasu, a tu mam je przepięknie wplecione w fabułę; dodatkową atrakcją jest to, że znając tożsamość przestępcy czytelnik niemal równocześnie z ekipą śledczą odkrywa kolejne tajemnice z jego życia, coraz bardziej zagłębia się w jego mroczny umysł docierając do ukrytych intencji i motywów działań - jest to naprawdę niesamowite przeżycie!
Praca ekipy profilerów to zaledwie jeden z trzech głównych, równoległych wątków; kolejnym są poczynania mordercy widziane z jego perspektywy - czytelnik ma niebywałą okazję zajrzeć w głąb zwyrodniałego umysłu, co dzięki wyjątkowemu talentowi autorki jest doznaniem bardzo sugestywnym i szokująco wiarygodnym.
Trzecim wątkiem jest sprawa seryjnego podpalacza prowadzona przez Carol Jordan, która skutecznie odgrywa rolę spowalniacza akcji głównej intrygi; nie jest to jednak irytujące, gdyż sprawy harmonijnie się komponują i uzupełniają znacząco wzbogacając fabułę.

Ogromnym plusem powieści są dla mnie ciekawie i niezwykle prawdopodobnie nakreślone realia pracy policji. Powodzenie śledztwa nie zależy tu od łutu szczęścia czy błyskotliwych działań głównego bohatera, lecz jest efektem żmudnej, monotonnej nieraz pracy zespołowej; tu nawet inteligentni indywidualiści niewiele zdziałają bez pomocy kolegów. Wielkie brawa dla autorki za realizm!
Kolejnym atutem okazało się mocno szokujące jak dla mnie rozwiązanie kilku wątków. Z czymś takim dotąd się nie spotkałam, pomysłowość, polot i rozmach autorki zasługują na podziw i uznanie.

Podsumowując: Krwawa blizna to wyjątkowo oryginalny thriller, który zadziwi Was niebanalną - i nie jest to pustosłowie - fabułą, skomplikowaną intrygą, której ukoronowaniem jest możliwość wejrzenia w głąb umysłu mordercy z podwójnej perspektywy, akcją pełną wybitnie nieoczekiwanych zwrotów, intrygującym pojedynkiem dwóch mrocznych osobowości, którego rezultatu nie da się przewidzieć oraz wyrazistymi postaciami bohaterów, których mocno zróżnicowane charaktery świadczą o doskonałej znajomości ludzkiej natury - oto lektura gwarantująca niesamowite doznania, która zatrzyma Waszą uwagę do ostatniej strony solidną dawką napięcia oraz nieoczekiwanym powiewem grozy. Tę książkę po prostu trzeba przeczytać!

Moja ocena: 4/5

Opublikowane na stronie: http://lubimyczytac.pl/ksiazka/112254/krwawa-blizna/opinia/3967093#opinia3967093 

Baza recenzji Syndykatu ZwB


książkę otrzymałam od Wydawnictwa Prószyński i s-ka - serdecznie dziękuję!

13 komentarzy:

  1. I znów kusisz dobrym thrillerem. :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Z chęcią poznam tę książkę. Ta żyletka na okładce nieco mnie przeraża, ale co tam. Ciekawość jest silniejsza:)
    Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  3. Ewa - bardzo się staram:)

    kasandra - ta żyletka to na szczęście licentia poetica projektanta okładki - nie ma o niej słowa ani nawet aluzji do niej w całej fabule:)

    Pozdrawiam gorąco:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja nieco miałam mniej pozytywne zdanie o tej książce, ale jak wiesz, że mi to ciągle mało i mało wrażeń i dlatego szukam dziury w całym ;-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Chyba muszę poszukac, bo ostatnio mam chętkę na dobry thriller. A ta pozycja ciekawie się zapowiada:)

    OdpowiedzUsuń
  6. cyrysia - w sumie dobrze, że nasze odczucia trochę się różnią, bo inaczej byłoby nudno:)

    Mery - skoro tak, to zdecydowanie polecam! Mocne wrażenia zapewnione:)

    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  7. Trochę krwawa okładka, ale skoro niebanalna i zaskakująca fabuła, to chętnie się skuszę

    OdpowiedzUsuń
  8. ja chyba zbankrutuję, kolejna książka którą muszę przeczytać !!!

    OdpowiedzUsuń
  9. Bibliofilka - gorąco zachęcam! Żyletką się nie przejmuj xD

    toska82 - ja też czasem mam takie wrażenie - tak wiele książek, a tak mało czasu/pieniędzy...

    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  10. Na mojej liście! Byłam ciekawa Twojej recenzji! Cieszę się,że jest taka pozytywna!

    OdpowiedzUsuń
  11. miqaisonfire - ja również i naprawdę dawno nie czytałam tak dobrej powieści kryminalno - sensacyjnej!

    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Książkę mam na liście, ale chwilowo nie mogę nic kupować bo czeka na mnie 12 innych w kolejce^^
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  13. Maruda007 - ha! Rozumiem! Na mnie czekają 32 książki własne w kolejce:(

    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń

Spam, reklamy, wulgaryzmy i wypowiedzi niezwiązane z tematem będą natychmiast usuwane.